Steven Casear, wie kent hem niet?

Al meer dan vijftien jaar timmert hij onverdroten aan zijn eigen motorweg, eigenzinnig kiezend, racend en rijdend, sleutelend en schrijvend. Deze kerel is er in geslaagd om zichzelf in dit kleine besloten belgenlandje - waar teveel mensen elkaar te goed kennen - in een unieke positie te manoeuvreren, door jarenlang gestaag zijn eigen ding te doen, tot stank en/of dank van anderen. Afgestudeerd als ingenieur, verslaafd geraakt aan het motorracen, dankzij zijn gouden pen en zijn onverbiddelijke analytische oog in staat om prachtige motortests en technische artikelen te schrijven, gefascineerd  geraakt door veringen en data-recording.... En dan uiteindelijk na vele jaren heeft hij zelfs zijn eigen bedrijf kunnen oprichten, EMC37, gespecialiseerd in alles waar hij goed in is : veringen afstellen, racemotorfietsen prepareren, data-recording en engine-management.

Afin, u hebt het al door wellicht : we hebben hier nogal veel respect voor deze toch wel unieke kerel. Nu ja, mocht u hem écht niet kennen, haast u dan zou ik zo zeggen, want deze man betekent nog elke dag héél erg veel voor vele motorrijders in Europa.

Zelf schrijven we ook wel graag, anders waren we nooit begonnen aan deze site, maar nooit zullen we Steven zijn niveau halen, zijn detail, zijn inzicht, zijn kennis. En net als Steven hadden we ooit wel eens een droom om een Goed Motorrijden-boek te schrijven, maar dat is er voorlopig nog niet van gekomen. Steven daarentegen heeft duidelijk wél de extra tijd gevonden die daarvoor nodig is. Hij heeft er eigenlijk al twee zelfs: De Chrono liegt niet, deel 1 en 2. Uit respect voor deze kleine man - want jawel, zoals elke ideale racer is Steven slank gebouwd en niet al te groot van stuk - hebben we op een goeie dag zijn twee boeken besteld. Boeken die hij doelbewust en vanuit zijn hart geschreven heeft om zo de vele potentiële en reeds aktieve racers te helpen bij het op een correcte wijze sneller worden. Het eerste deel hebben we alvast uitgelezen, het tweede ga ik waarschijnlijk nooit lezen, simpelweg omdat ik geen plannen heb om een volbloed racemoto te bouwen...

En daarmee heb ik dus al iets belangrijks gezegd over deze twee boeken. Het eerste is nog vlot toegankelijk voor iedereen die graag "sportief" rijdt. Dat komt omdat het vooral over de "mens" en over “taktiek” gaat, en niet over de machine. Deel 1 gaat over de zithouding op je motorfiets, hoe werk je met de remmen, hoe geef je gas, hoe bepaal je je positie op het circuit. Een pak nuttige dingen zeg maar, waar elke ervaren straatrat ook wel interessante informatie uit kan puren. Deel 2 is echter voorbehouden voor de machine, en bespreekt als dusdanig in detail hoe je je motorfiets technisch perfect kunt afstellen voor een race. Maar zoveel motorrijders zijn er niet van dat slag…

Zoals daarnet al gezegd heb ik zijn boeken online besteld, en wel via zijn site : www.dechronoliegtniet.be. Je kan daar onder andere aangeven of je wilt dat Steven het boek naamtekent en er eventueel een persoonlijke boodschap in schrijft. Ik moet zeggen dat ik een beetje teleurgesteld was, dat die handtekening ontbrak. Een béétje maar, en het was snel over. :-) Dan bladerde ik door het boek om een eerste indruk te verzamelen. Veel mooie en grote foto's, hier en daar een cartoon, een duidelijke logica in de volgorde der onderwerpen… het ziet er goed uit. Alleen over het gebruikte lettertype ben ik wat triest : er is een zéér klassiek serif-font gebruikt, iets à la Times New Roman, en God dat leest echt niet plezant.  Persoonlijk ben ik een grote voorstander van moderne sans serif-lettertypes, zoals Arial en Calibri omdat ze minder zwaar op de pagina liggen en meer witruimte over laten, wat aangenamer en rustiger is voor het oog. En zie, in zijn CV achteraan gebruikt hij inderdaad zo'n modern lettertype !? Begrijpe wie begrijpe kan. Maar goed, over smaak valt niet te twisten dacht ik?

Dus hop, ik smijt me in m'n zetel met wat potloden en textmarkers in de buurt, want als ik zulke boeken verslind vind ik het boeiend om de belangrijke punten te accentueren. Bovendien durf ik graag eens in de kantlijn dingen te resumeren. Maar dat was minder evident dan ik gehoopt had. Weet je, bij een boek als "Twist of the Wrist" van Keith Code, wat voor mij een bijbel is, is er megaveel ruimte om zelf wat te schetsen, lijstjes bij elkaar te kriebelen en opmerkingen te noteren. Bij "De Chrono liegt niet..." is de 2cm ruimte rond de tekst echt wel magertjes. Maar ah, wat zit ik te zeuren, het gaat toch om de inhoud ! Dat daar niks aan mankeert is wel héél snel duidelijk. De koe wordt meteen bij de horens gevat en je wordt doorheen het boek gesleurd. De mensen die je willen onderbreken leren op dat moment jouw minder leuke kantjes ontdekken! Want jij wilt niet gestoord worden!!!

Staan er leuke dingen in voor de ouwe rotten zoals ons ? Jazeker !  Over het tegensturen bvb. Hoeveel rijopleidingen heb ik niet gevolgd, en zelf gegeven, waarin tegensturen wordt uitgelegd als "duwen tegen de kant van het stuur waar je naar toe wilt", dus links het stuur wegduwen als je links wilt gaan. Steven hier vindt dat het trekken véél belangrijker is dan het duwen. Dus om de moto snel naar links te werpen zal hij eerder aan de rechterstuurhelft trekken dan links ertegen duwen. Hij heeft er een hele filosofie over, die wellicht heel toepasselijk is op circuit, maar misschien nét iets minder belangrijk op de openbare weg. Ik heb het wat zitten uitproberen op de openbare weg maar na verloop van tijd ben ik toch maar weer het gewone tegensturen gaan hanteren. Bevalt me beter, lijkt wat meer motorfietsstabiliteit te geven, maar het kan persoonlijk zijn. Mogelijks heeft het met het verschil in uitvoeringssnelheid te maken: op circuit moet je véél sneller van richting veranderen dan op de openbare weg. En op het stuur drukken lijkt de motorfiets stabieler te maken bij al ons trage gestuur.

Wat verder nog een leuke "aha"-Erlebnis was, was dat ook Steven Casaer ontdekt heeft dat het plannen van een rijlijn het beste lukt als je "achteruit" denkt. Dus je vertrekt van de positie waar je wilt uitkomen, en zo denk je "achteruit" om te weten te komen hoe je het beste de bocht(en)  ervoor aansnijdt. Geldt evenzeer op het circuit als op de openbare weg ! Of de "twee seconden"-regel : kijk niet naar wat er vlak voor je gebeurt, maar leg je focus twee seconden verder, zodat je sneller doorhebt wat er ginder gaande is. Ook hier perfect advies voor op de openbare weg!

Nog héél erg fijn waren de persoonlijke anekdotes waarmee elk hoofdstuk begint. Daarin vertelt Steven vrij uitgebreid een verhaal dat verband houdt met hetgeen in het hoofdstuk aan bod gaat komen. Hier en daar waren deze anekdotes boeiender dan de hoofdstukken zelf, vond ik, maar dat zal we aan mij liggen, dit is niet het eerste motorrijboek dat ik lees. Van mij mag hij gerust eens een apart boek vol memoires uitbrengen !

Als laatste wens ik nog even een lay-out advies mee te geven aan de auteur : het boek bevalt nogal veel lang uitgesponnen alinea's, waarin het soms moeilijk zoeken is naar de "les" die hij wilt overbrengen. Misschien zou het een goed idee zijn om later een wat lossere lay-out toe te passen, ietsje speelser, met een duidelijk onderscheid tussen de "essentie", de extra tips en bvb. enkele "real life"-situaties, een beetje zoals in een "Dummies"-boek zeg maar. Zulke boeken laten zich net daarom zo vlotjes lezen.

Kortom, ben je al een tamelijk goeie rijder, sportief maar niet agressief, heb je de grootste lol met het snel en snedig door gladde bochten snijden, dan ga je dit boek wellicht ook wel tof vinden. Het gaat niets uit de weg en behandelt elk facet van Goed Motorrijden op een zeer duidelijke en verhelderende manier. Ja ja, de niet-motorrijdende mens zou eens moeten weten hoe complex onze “simpele” hobby is ! En dan hebben we er nog niet eens de fysica bij gesleurd…

Proficient Motorcycling

Veel belovende titel, niet?

Dat vonden wij ook en aangezien over bovenstaand boekwerk nogal lyrisch wordt gedaan op vele Amerikaanse sites, vonden we het wel eens de moeite om het wat nader te bekijken. Even het stof van onze kredietkaart gehaald, de nodige gegevens ingevuld op de site van Amazon.com en een tweetal weken later zat het stevig ingepakte stuk avondliteratuur in onze bus. We kunnen eraan beginnen.

Oud ogend boek

Als we de verpakking openen, voelen we meteen een golf van teleurstelling opkomen. Is dit het? Vooraan het voorwiel van een oude custom, achteraan het motorblok van een Japanse twin. Is dit pas twee jaar geleden op de markt gekomen, middenin het era van de racereplica's en de luxueuze supertoerders? Net alsof we iets besteld hebben dat al een kwarteeuw in de magazijnen op een koper ligt te wachten. Snel bladeren bevestigt mijn eerste indruk. De lay-out is simpel, op de zwart-wit foto's staan motorfietsen van de zeventiger jaren, de meeste zijn overjaarse customs die nog dateren van het easy rider tijdperk. Waarom toch? Waarom geen moderne computertekeningen en moderne motorfietsen? Verderop vinden we het antwoord: alle illustraties komen van de auteur zelf. Al dertig jaar lang maakt hij foto's en tekeningen die hij gebruikt in artikels bij allerlei Amerikaanse motortijdschriften en ook voor dit boek heeft hij een beroep gedaan op z'n eigen rijke - maar gedateerde - verzameling. Smaken verschillen echter, dus we zullen verder maar zwijgen over de "looks" van dit boek.

Toegegeven, we zijn met behoorlijk wat tegenzin begonnen aan de eerste pagina, maar gaandeweg kregen we er meer en meer zin in. Niet alleen omdat dit boek bomvol Grote Waarheden staat die elke motorrijder die al wat kilometers in de wielen heeft zal herkennen en beamen, maar ook omdat er behoorlijk wat afgelachen kan worden met typisch Amerikaanse toestanden die hier toch echt wel onvoorstelbaar zijn.

Heel erg volledig!

Wat staat er zoal in? Behoorlijk veel: motorfietsdynamica, rijtechniek, het stadsverkeer en zijn gevaren en uitzonderlijke gevaarlijke situaties zijn de hoofdonderwerpen. Elk hoofdonderwerp krijgt een apart dik hoofdstuk waarin elke fase, elke moment diepgaand geanalyseerd wordt. Achteraan worden items zoals belading, groepsrijden en het instrueren van een duopassagier in één hoofdstuk gegroepeerd.

In hoofdstuk Dynamica wordt uitgelegd wat het effect is van de naloop op de stabiliteit, wat gyroscopische effecten zijn en hun invloed op het stuurgedrag, wat tegensturen is en waartoe het dient. De bochtentechniek bespreekt de auteur stapje voor stapje en hij verduidelijkt haast elke zin met zelfgenomen foto's en tekeningen. Remtechniek mag er ook niet ontbreken natuurlijk en ook hier is de heer Hough heel volledig. Alleen die tekening waar een rijder twee vingers op de voorrem houdt is educatief onverantwoord. We hebben allemaal op doorgedreven rijopleidingen geleerd dat AL je vingers ofwel rond het gashendel geplooid zijn, ofwel ALLEMAAL gebruikt worden om te remmen (zonder de duim vaneigens). Niets daartussen, omdat je anders in reflexsituaties ongewenst je remhendel gaat inknijpen.

Het is ons ondertussen wel duidelijk, die man kan het goed uitleggen. Alleen wie echt alles van naadje tot draadje wilt weten met mooie grafiekjes en computergemaakte analyses van de optredende fysieke krachten, zal een beetje op z'n honger blijven. Hiervoor moeten we doorverwijzen naar Motorcycling Excellence van MSF (zie Eindbeoordeling).

Van het hoofdstuk stadsverkeer zijn we ietsje minder te spreken, maar dat is ook begrijpelijk. De Amerikaanse overlevingstechnieken en tactieken zijn ontstaan in de Amerikaanse grootsteden en onder invloed van het Amerikaanse verkeersreglement. Je kunt dat niet zomaar overbrengen naar onze nauwe rijvakjes en kleine Europese provinciestadjes. Wat we wel gaan onthouden, is de zogenaamde two second bubble. Bij heel erg druk verkeer moet je je concentratiezone beperken tot wat er onmiddellijk rondom jou gebeurt. Dat is nodig om heel erg snel te kunnen reageren op maneuvers van de voertuigen in je nabijheid. Daarnaast moet je natuurlijk ook nog vér kijken, om te plannen wat er mogelijks zit aan te komen. Daarvoor werkt de auteur met het begrip twelve second bubble.

Een groot deel van het boek wordt gevuld met besprekingen van gevaarlijke situaties. Spijtig genoeg gebruikt de auteur hier vele woorden om vrij weinig te zeggen. Sommige situaties zijn op ons Europeanen trouwens totaal niet van toepassing, maar het is dan soms weer erg grappig om te lezen welke weersomstandigheden de Amerikanen moeten trotseren: superhoge temperaturen met risico op uitdroging, enorme windvlagen en zandstormen en aanstormende elanden en beren. Alleen over regen weet hij niet veel. De auteur woont ergens in Californië, wat wij direct associëren met zon en zee. Welnu, er worden inderdaad weinig woorden besteed aan regenkledij. Hough heeft wel weet van het bestaan van moderne waterdichte motorpakken, maar vertrouwt toch liever op z'n dikke zware en knalgele visserpak en grote overlaarzen. De man moet toch dringend eens de oversteek wagen naar ons werelddeel.

Goed, maar het kan beter

De man weet veel over motorrijden. Er is eigenlijk geen enkel onderwerp dat niet beschreven wordt. Hij weet waarover hij spreekt en staaft alle beweringen met goede duidelijke tekeningen en foto's. Het boek is duidelijk georiënteerd naar de Amerikaanse markt, gezien het grote aantal customs dat op de foto's prijkt. Wel spijtig dat hij soms heel veel woorden gebruikt om weinig te zeggen.

Eindbeoordeling

Hoewel dit een goed boek is met vele tekeningen en foto's, blijven we toch een beetje met een knagend en onvoldaan gevoel zitten. Een gevoel dat bepaalde dingen met veel minder woorden veel duidelijker uitgelegd konden worden. Hetzelfde gevoel hebben we bij de tekeningen. Zijn eigengemaakte tekeningen zijn goed en toch hebben we het idee dat ze niet goed genoeg zijn. Nog anders gezegd: je merkt dat dit boek geschreven is door een hobbyschrijver waardoor het een goed boek geworden is zonder ergens in uit te blinken. Kortom, hadden we dit alles geweten, dan hadden we het niet gekocht, want het boek "Motorcycle Excellence" is pakken beter.

 

Auteur: David L. Hough
Titel: Proficient Motorcycling
Ondertitel: The Ultimate Guide to Riding Well
ISBN 1889540-53-6

Motorcycle Excellence

Eén der dingen die we het liefste doen is het internet afsurfen op zoek naar interessante motorinfo. Tijdens deze zoektocht kwamen we op de Amerikaanse site www.whitehorsegear.com uit. Deze uitgeverij is gespecialiseerd in motorfiets gerelateerde producten. Hun cataloog kun je per mail gratis bestellen en is werkelijk indrukwekkend (we moesten er wel ettelijke weken op wachten). Eén van de boeken die ze aanbieden is The Motorcycle Safety Foundation's Guide to MOTORCYCLING EXCELLENCE met als ondertitel Skills, Knowledge, and Strategies for Riding Right. Leergierig als we zijn lag er al gauw (min of meer dus...) een exemplaar op onze salontafel.

De eerste indruk van het boek is al positief. Even heel snel bladeren heeft onze blik laten vliegen over een heleboel foto's, tekeningen, tabellen en verhelderende verkeerssituatieschetsen. Dat ziet er erg goed uit: een modern boek in een moderne tijd.

Fantastisch!

Tijdens een grondige lezing valt het ons op dat dit boek echt wonderbaarlijk goed in elkaar steekt. Het omvat werkelijk massa's info die heel erg goed ingedeeld is. In het eerste deel wordt je uitgelegd welke motorfietsen er bestaan en waar je moet opletten bij aankoop van je kledij. Het boek bevat trouwens een erg mooi en volledig helmdossier. In het kort leggen ze je daarna de bediening van de motorfiets en de basis van het motorrijden zelf uit. Verder krijg je een mooie uitleg over het basisonderhoud van je motorfiets.

Het tweede deel gaat dieper in op de praktijk van het motorrijden. Eerst halen ze het mentale aspect aan. Het letterwoord SIPDE omschrijft wat er allemaal gebeurt als we motorrijden. Het letterwoord staat voor Scan, Identify, Predict, Decide en Execute. Bondiger en correcter kan het niet. Eerst overschouw je alles, dan herken je wat belangrijk is, vervolgens tracht je te voorspellen wat zou kunnen gaan gebeuren, dan neem je een besluit en voer je uit wat je het beste lijkt. Eveneens zeer interessant: ze bespreken een heleboel veel voorkomende situaties. Elke verkeerssituatie krijgt een hele mooie situatieschets mee en er wordt uitvoerig verklaard wat er gevaarlijk aan is en hoe je dit preventief moet aanpakken. Net als in de rijschool!

In het derde deel, we zitten dan al aan pagina 102, begint men de dynamica van de motorfiets grondig uit de doeken te doen. Hierbij worden formules niet geschuwd. Gelukkig slaat men er niet mee rond je oren. Dit "chapter" komt vrij saai over, maar dat is zo omdat men besloten heeft om alles uiterst objectief en wetenschappelijk verantwoord te verklaren. De tekeningen met krachtvectoren zijn trouwens erg verhelderend. Vanwaar de tractie komt, wat tegensturen nu eigenlijk is en hoe het werkt, hoe je de verschillende soorten bochten aanpakt, etc etc. Het komt allemaal aan bod.

Deel vier is kort en bevat leesvoer voor de motorcrossers onder ons. Je leert bvb. hoe je je lichaamsgewicht kunt gebruiken in functie van het terrein en de situatie voor je. Opnieuw wordt alles verduidelijkt met mooie en goede foto's.

Conclusie

Samengevat kunnen we zeggen dat we zeer aangenaam verrast waren door dit boek. Het bevat echt heel veel nuttige info die elke motorrijder kan gebruiken. Beginners worden na een hartelijk welkom bij de hand genomen en kundig ingelicht over elk aspect dat je maar kunt bedenken. Ervaren motards zullen kunnen genieten van dit boek omdat hierin alles wat ze al (denken te) weten mooi, ordelijk en overzichtelijk gepresenteerd wordt. De vele kaderstukjes waarin bepaalde onderwerpen uitgediept worden zijn een goede vondst.

Eindbeoordeling

Er is nagedacht over dit boek, dat merk je aan alles. Alles wordt correct, gedetailleerd en accuraat beschreven. Geschreven door professionals, zoveel is duidelijk. De Motorcycle Safety Foundation heeft er goed aangedaan om dit uit te brengen. Dit is een echte aanrader die in elke motorrijder z'n kast zou moeten staan. Echt spijtig dat er geen Nederlandse vertaling van bestaat.

Update anno 2009

Van dit formidabele boek bestaat sinds 2005 een tweede editie, met onder meer advies van Kevin Schwantz en andere coryfeëen. Het is moderner, vollediger en beter geworden.

Check this out !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel:
The Motorcycle Safety Foundation's Guide to MOTORCYCLING EXCELLENCE
Ondertitel:
"Skills, Knowledge, and Strategies for Riding Right.
Auteurs:
Motorcycle Safety Foundation ( www.msf-usa.org)
Datum van uitgifte:
1
995-2005
Uitgeverij: www.whitehorsegear.com
Pagina's:
176
ISBN:
1-884313-01-9

Kennis is alles

En alles staat in deze motorboeken. Wij motorrijders mogen gerust zeggen dat we verwend worden met de talrijke boeken, geschreven door gedreven rij-instructeurs en ervaren leden van de bereden politie. Wel spijtig dat het grote publiek die nauwelijks kent. Daarom schenkt deze site uitgebreide aandacht aan elk van die boeken. We lezen het, laten je aanvoelen wat onze indruk ervan is, en we schetsen ook het doelpubliek. Jou rest enkel nog het juiste boek te kopen!

 

Dit zijn onze Nieuwste Besprekingen

You are here: Home Motorrijden Rij-Leerboeken