Motoren Nu

Mag ik je vragen om hier even te klikken?

Dank je.

Deze 5 Venn-diagrammen stellen de vijf klassieke stromingen in motordesign voor. Deze zijn uitgebreid besproken in het Vroeger-artikel. Je ziet dat ze elkaar zwaar overlappen. Die overlappingen vormen de "kruisbestuivingen". Motorfietsen die niet in één vakje te plaatsen zijn horen daar in thuis. Deze tekening is een zeer accurate weergave van het huidige marktbeeld. Ze werd opgesteld in 2006 door het Britse magazine BIKE maar blijft uiterst aktueel.

De Legende

Zwarte modelnamen: Motorfietsen gemaakt door de vier grote Japanse fabrikanten: Yamaha, Kawasaki, Suzuki en Honda.

Rode modelnamen: Machines die buiten Japan gebouwd zijn. BMW, Buell, Bimota, CCM, Derbi, Ducati, Harley, KTM, Moto Guzzi, Moto Morini, MV Agusta, Triumph

De Basiscategoriën

Racers Straat Off-Road Customs Toermachines
Alle motorfietsen waar aandacht geschonken wordt aan handeling, performantie, vermogen, laag gewicht, technologie, lichte materialen etc Een toersporter is iets met een hoger stuur en minstens een halve kuip. Machines met een traditioneel uiterlijk, enkel bedoeld om op straat te rijden. Het stuur is op basis van een gebogen buis, er is nauwelijks plastiek aanwezig. Halfgekuipte versies zoals de Bandit 1250 vallen in het straat-toer-segment. Dit lijkt ons simpel. Let wel, als het in feite een gewone straatmotor is op hoge poten, dan hebben we hem gezet onder "straat-off-roader". Supermoto's zijn dan logischerwijs sportieve straat-off-roaders. Lang, laag, blinkend en "cool". Customs, ook wel "cruisers" genoemd kennen een sterke opmars. De V-Rod is de sportieve variant, terwijl de MT-01 en de Street Rod eigenlijk sportieve Straat-Cruisers zijn... Alle machines gebruikt om lange afstanden op comfortabele wijze te overbruggen. Windschermen en grote kuipen zijn vanzelfsprekend. Toermachines in een off-road kleedje zijn uitermate populair en laten zich desgewenst nog verder opdelen.

Meer uitleg

Dit fantastisch complexe kluwen van Venn-diagrammen is een hoogst inventieve en gelukkig ook zeer efficiënte poging om alle moderne motorfietsen voor eens en voor altijd accuraat in een hokje te plaatsen. Tot medio jaren '80 van de vorige eeuw was dat een erg eenvoudige klus. Je had toen immers enkel baanmotorfietsen, baanmotorfietsen en nog eens baanmotorfietsen. Ehm, tja… Daarmee kon je het hele spectrum aan mogelijke en onmogelijke modellen omvatten. Mits het aanbouwen van een reusachtige Vetter-kuip en zeskantige koffers had je een reuzegoede toermachine. Wie durfde hakken, slopen, verzagen en herlassen had op enkele uren tijd een heuse chopper in huis waar Jack Nicholson in “Easy Rider” alleen maar jaloers van kon zijn. De racers bouwden hun standaard baanmachine dan weer om tot een competitiewaardige bolide door het opwaarderen van tal van onderdelen. Het vervangen van het standaardframe door een Martin of Harris-frame was bevoorbeeld zo’n standaardklus. Naar welke kant het tweewielige ding evolueerde, hing louter af van het beoogde doel van de gepassioneerde eigenaar.

Hoe anders is het tegenwoordig ! Elk jaar opnieuw slaan de motorfabrikanten ons met alwéér een “bizar” model, en met elk nieuw model worden de haren van de motorjournalisten grijzer en grijzer. De immer steeds weerkerende vraag “in welk motorsegment moeten we dit nou weer catalogeren?” dient namelijk correct beantwoord te worden! De potentiële – en veelal onwetende - kopers willen immers niet met een kat in de zak naar huis keren. Het is dus de taak van de journalist om zijn klantjes correct te informeren over het marktaanbod. Omdat één tekening meer zegt dan duizend woorden, is bovenstaand Venn-diagram bedacht geweest door zeer ijverige mensen.

Dit schema is het resultaat van bijna oeverloze discussies van een team van motorjournalisten. Niks geen hoogstaande wetenschappelijk verantwoordbare methodes dus. Voor behoorlijk wat motorfietsen was de keuze eenvoudig. Een Goldwing is een toermachine, een ZX-10R een sportbak. Een Ducati ST3 is een sporttoerder en past dus in deze beide segmenten, maar hij hoort helemaal niet thuis bij de enduro’s natuurlijk. Bij anderen wordt het complexer. De Triumph Tiger 1050 is er zo eentje waarover veel gezweet werd. Omdat het nieuwe model duidelijk afstand neemt van het off-road gebeuren, kan hij nu beschouwd worden als een straat-sport-toermachine. Logisch toch?

Wie lang genoeg kijkt, begint echter iets heel moois te zien. De verschillen tussen de Japanse en Europese of Amerikaanse fabrikanten beginnen dan namelijk heel erg op te vallen. Japan is duidelijk gefocussed op de meer tradionele marktaandelen : Sport, Toersport, Straat en Toer. Dat zijn de zwarte namen. De fabrikanten in de rest van de wereld hebben zich daarentegen gespecialiseerd in allerhande kruisbestuivingen van deze vier oertypes. Zo hebben ze dus in feite nieuwe marktsegmenten opgericht en ingevuld. Europa beheerst duidelijk het segment van de toersportmachines en ook zelfs dat van de straat-sport-toermachines.

You are here: Home Motoren Motoren Nu