Over Remafstanden en Botssnelheden

Onze Duitse Oosterburen hebben enkele jaren terug een subliem programma ontwikkeld waarmee je op eenvoudige en accurate wijze rem- en stopafstanden kan berekenen bij droog en nat weer. Bovendien wordt het op een prachtige manier visueel weergegeven. Op minstens even pijnlijk accurate wijze kan je met dat programma ook de impactsnelheden berekenen, zeg maar de botssnelheden. In dit artikel toon ik aan waartoe dit programma in staat is.

Het programma heet "Anhalteweg und AufPrallgeschwindigkeit" hier downloaden, er is een Duits-, Nederlands- en Engelstalige versie, zowel zipped als unzipped. Download en start het op.

Drie definities

Veel mensen beseffen tijdens gesprekken over remafstanden en dies meer niet dat er eigenlijk drie afstanden zijn die er toe doen :

  • Reaktie-afstand is de afstand die je aflegt tussen het opmerken en het effectief beginnen vertragen.
  • Remafstand is de afstand dat je voertuig effectief remmend overbrugt.
  • Stopafstand is reaktie-afstand plus remafstand.

Verwar die niet ! Daarnaast spreken ze in die programma ook nog over de impactsnelheid, dat is de snelheid waarmee je ergens tegenknalt.

Ziezo, nu weet je genoeg om met het programma te spelen.

Uitgewerkt voorbeeldje : 30 versus 34 km/u

De toegelaten snelheid is in dit voorbeeld 30 km/u, je kunt die aanpassen. Je kan dan een overdreven snelheid instellen, per éénheid, of per tiental, of per vijftig km/u als je lekker wilt overdrijven. Hieronder zie je dat ik 34km/u heb ingesteld als de aktuele rijsnelheid. De ingestelde reaktiesnelheid is 1 seconde - en dat is al behoorlijk snel. En het is lekker droog weer, ook altijd fijn. Vervolgens kan je op de knop ANIMATIE klikken. Dan rijden twee autootjes van links naar rechts. Het bovenste wagentje rijdt aan de legitieme snelheid van 30 km/u. Het wagentje eronder rijdt 34 km/u.

 

Griezelige constataties

Wie bovenstaande printscreen aandachtig bekijkt, of aandachtig met het programma omgaat, constateert enkele opmerkelijke en eigenlijk wel angstaanjagende zaken:

  1. De reaktieweg is veel groter dan de remweg! Onze voertuigen remmen heel goed, maar het zijn wij die traag zijn !!
  2. De stopafstand van 15,39m aan 34km/u is niet zoveel langer dan die 12,96 m aan 34 km/u. Dat is minder dan 2,5m extra. Ocharme, wat is daar nu gevaarlijk aan, zou je zeggen.
  3. De botssnelheid is hoog, namelijk 21,73 km/u, en dat is nog niet eens de helft van onze 34km/u !
  4. In de regen verlengt onze remweg maar heel weinig. Er komt aan deze snelheden zo'n 2m remafstand bij, wat eigenlijk heel weinig is. We kunnen in de regen dus ook véél harder remmen dan we instinctief aannemen! De impactsnelheid stijgt naar meer dan 23 km/u

50 versus 70 km/u

Omdat de meesten onder ons nooit zo traag rijden in een bebouwde kom, heb ik een meer realistisch voorbeeld gemaakt. Laten we dit even bekijken.

Vanwege de enorme reaktie-afstand zijn we nog maar vijf meter aan het remmen als we botsen. Doordat we zo laat zijn beginnen remmen zijn we nauwelijks vertraagd. Daardor botsen we aan 69 km/u ! Onze totale stopafstand aan 70km/u is bijna 45m, wat bijna het dubbele is van onze remweg aan 50km/u ! ! !

Conclusies

Een minimaal overdreven snelheidsverschil zorgt dus al voor een angstwekkend grote botssnelheid. En de remweg vergroot ook indrukwekkend veel. Het verklaart waarom men zo hard waarschuwt tegen te snel rijden. Je zou instinctief kunnen aannemen dat het verschil tussen net wel botsen en net niet botsen niet zo pijnlijk en gevaarlijk is. Dit programma bewijst echter het omgekeerde!

Dus, nogaals :

  • Wij hebben een tràààg reaktievermogen!
  • Remwegen nemen heel sterk toe met toenemende snelheden
  • Tijdens het remmen verliezen we de meeste snelheid op het allerlaatste van onze remweg

Hoe rijden we dus best?

Wel, op basis van de drie bovengaande gegevens, weten we nu dat we het rijden voor ons en voor anderen véél veiliger kunnen maken door

  • groooote tussenafstanden aan te houden
  • enkel snel te rijden waar de kans op botsingen gering is

 

Dank voor uw aandacht,

Goed Motorrijden

You are here: Home Motorrijden Rijtechnieken Over Remafstanden en Botssnelheden