Naast een geldig rijbewijs, is een bestuurder ook verplicht om een geldige verzekering bij zich te hebben. De politie kan er niet mee lachen als je zonder verzekering onderweg bent, of met kopietjes ervan. Om deze paperassen in orde te brengen moet je contact opnemen met een verzekeringsagent.

Welke papieren?

Bij een verzekeringsagent heb je volgende papieren nodig:

  • het gelijkvormigheidsattest van het gekochte voertuig (dat MOET je bij je aankoop meekrijgen!)
    • Dit document is bij wijze van spreken de identiteitskaart van het voertuig. Bij verlies moet de verkoper een duplicaat aangevragen. Het kan natuurlijk ook "verloren" zijn door de verkoper. Bega de fout niet om een moto zonder zo'n attest te kopen. Laat die verkoper zijn papieren maar in orde brengen !
  • een inschrijvingsformulier
    • Kocht je een nieuwe motorfiets, dan dient de handelaar je dit te overhandigen
    • Kocht je een tweedehandse motorfiets, dan zal de verzekeringsagent er zelf wel voor zorgen
  • Het "oude" roze of bruine inschrijvingsbewijs indien je je motorfiets tweedehands kocht (particulier of bij een dealer). Dit inschrijvingsbewijs MOET er ook zijn. Als de verkoper beweert dat hij het verloren is, dan moet hij maar een aangifte van verlies gaan doen bij de politie, en dan krijgt hij een attest. Met dat attest moet hij of zij dan maar een duplicaat aanvragen. Pas dan is alles weer in orde.

Als het roze inschrijvingsformulier is ingevuld, dan dient het te worden verzonden naar het DIV. Je moet het roze inschrijvingsbewijs dat je van de vorige eigenaar kreeg meesturen. Je krijgt vervolgens een roze inschrijvingsbewijs op jouw naam toegezonden.

Welke factoren bepalen de premie?

Dé hamvraag is natuurlijk hoeveel een verzekering gaat kosten. Helaas kunnen we hier geen eensluidend antwoord formuleren. Er gelden een aantal algemene regels, maar zelfs als die gevolgd worden is het nog niet mogelijk om te zeggen hoe duur je verzekeringspremie zal zijn. Elke maatschappij hanteert nu eenmaal haar eigen tarieven.

Volgende factoren spelen alleszins mee bij de berekening van de premie :

  • je leeftijd
  • je geslacht (mannelijk of vrouwelijk, meer soorten hebben ze nog niet)
  • je woonplaats
  • de cylinderinhoud (te betalen premie kàn in functie zijn van het aantal cc's, maar het is niet altijd zo)
  • het type motorfiets (sportieve hoogvermogende motorfietsen zijn duurder)
  • "cumul" met andere verzekeringen
  • Soms kan je korting bekomen, omdat je bvb. bij een erkend vervolmakingsinstituut bepaalde rijopleidingen hebt gevolgd.
  • Ook lid zijn van bvb de Motorcycle Action Group. Die laatste claimen dat ze erg goed en goedkoop zijn dankzij hun grote klantenbestand. Wellicht zijn er wel nog andere clubs waar ze kortingen kunnen aanbieden.

Geslepen reklamemakers

Er zijn bepaalde verzekeringsmaatschappijen die veel dure reklame maken met hun goedkopere tarieven. Via hun site kan je zelfs uitrekenen wat je premie zou zijn mocht je naar hen overstappen. Die calculators hebben echter hun beperkingen en zijn meestal niet in staat om met jouw specifieke situatie en gegevens om te gaan. Daardoor wordt het uiteindelijk toch een pak duurder dan de slogans willen doen geloven.

Tuurlijk, even snel een online formulier kan natuurlijk nooit kwaad. Je kan zelfs die bepaalde maatschappijen even een bezoekje brengen om écht een persoonlijke offerte te krijgen. Verschiet niet als er geen spaander meer overschiet van hun goedkope tarieven.

Kwanta kosta?

Hoeveel dit gaat dus kosten? Nogmaals, het spijt ons, maar we kunnen daar onmogelijk een accuraat getal op kleven. Verzekeringstarieven zijn samen met de bandenkeuze de meest favoriete gespreksonderwerpen van motorrijders. Want net zoals je op een vliegtuig geen twee personen kan terugvinden die dezelfde prijs betalen voor hun ticket, ga je ook quasi niemand kunnen terugvinden die dezelfde premie moet betalen als jij. Op vele fora is daarover gediscussieerd maar men heeft nog geen logica in de bedragen kunnen ontdekken.

Toch willen we je niet compleet in het ongewisse laten. De prijzen variëren van een kleine 200 euro (gekoppeld aan een wagen) tot meer dan 600 euro per jaar omdat je jong bent en niet over een wagen beschikt.

Voor meer informatie kunnen we slechts adviseren om eens bij verschillende verzekeringsmaatschappijen langs te gaan en de polissen naast elkaar te leggen. Vergeet vooral niet de kleine lettertjes te lezen. 

Startersgids

Deze tekst maakt deel uit van onze Startersgids.

You are here: Home StartersGids Verzekeringen