Je zal wel al gezien hebben dat er "soorten" bestaan. Een racer heeft een helm op die nogal sterk verschilt van een crosser. En iemand die rustig rondrijdt op z'n cruiser heeft nòg iets anders op. In totaal bestaan er een zestal gamma's, die we hier even voorstellen. Per gamma brengen we even de voor- en nadelen in kaart en we vertellen je ook welke helm het beste bij jou past.

Integraalhelm

Integraalhelmen zijn de meest veilige helmen op de markt. Je ziet dat ze het hoofd volledig omsluiten met een schaal uit één stuk. Hier is geen scharnierend kinstuk, zoals bij een systeemhelm.

Door zijn stevige bouw biedt dit type de grootst mogelijke bescherming bij een valpartij. Er zijn geen scharnieren die het kunnen begeven...

Voor- en nadelen

Een integraalhelm is bij warm weer een heuse oven. Een goede ventilatie en met het vizier open rijden is het enige dat hier helpt. Dat filerijden in de hete zomerzon geen pretje zal zijn, had je wellicht al begrepen. Daarentegen kan je je in slechte weersomstandigheden geen betere helm dromen. De lekker gesloten eenheid beschermt je tegen wind, kou, regen, steentjes en ander vuil dat opworpen kan worden. Maar ja, voor een lekker hapje tussendoor, een snelle slok, een gemakkelijk verstaanbare babbel met iemand in het benzinestation, zul je dit exemplaar altijd moeten afzetten. En als je ergens binnenstapt, zal het ook een pak beleefder overkomen als je je helm even uitzet.

Gigantisch groot voordeel is natuurlijk de bescherming die ze bieden. Omdat heel de schaal uit één enkel stuk bestaat.

Systeemhelm

Een type helm dat de laatste jaren een zeer grote opmars gekend heeft bij tal van rijders, zowel toerrijders, customrijders als sportieve rijders.

Bouw

Het kinstuk is stevig uitgevoerd en scharnierend verbonden met de rest van de helm (=kopstuk). Sinds invoering van de ECE22-05 norm is het kinstuk onderworpen aan de strenge homologatietesten en dat komt de totale stevigheid van de helm zeker ten goede.Af en toe zijn er echter verhalen van mensen wier systeemhelm openspringt tijdens een ongeval. Soms wél met ernstige gevolgen, soms ook niet. (maar eerlijk, het gebeurt zeer, zeer zelden)

Voor- en nadelen

Deze helm kan in de zomer net als een integraalhelm ook best warm worden. Ventileren is dan het toverwoord, en fabrikanten zijn best inventief in het verzinnen van nieuwe technieken met nieuwe ronkende namen. Helaas brengen al die ventilatiegaten meestal maar weinig zoden aan de dijk. Eigenlijk is er maar één deftige manier om in hete zomers het hoofd koel te houden : met vizier of kinstuk open rijden !

MAAR nu moet ik toch meteen een ZEER BELANGRIJK ADVIES geven : rij nooit met het kinstuk in opgeklapte positie!!!! Dit wordt door alle fabrikanten afgeraden (lees de handleiding maar) want het is levensgevaarlijk. Als de scharniertjes wat versleten zijn, kan het kinstuk plots naar beneden klappen en je zicht belemmeren. Bovendien steken de zijkanten van de helm waarin het kinstuk scharniert, niet zover naar voren als bij een jethelm zodat de bescherming van het aangezicht (jukbeenderen en onderkaak) nog veel slechter is dan bij de jethelm. Er is één uitzondering: de helmen van ROOF. Dit merk maakt jethelmen met een miniskuul kinstukje dat naar achter opgeklapt kan worden. Zie verderop, in de laatste rubriek.

In de bescherming tegen ongure weersomstandigheden is een systeemhelm evenwaardig aan de integraalhelm. Alles blijft buiten zodat dit type helm de beste keuze is om door de winter te rijden. Helaas kan het in die omstandigheden bij traag rijden en stilstand gebeuren dat er zich condens vormt op je scherm. Gelukkig bestaat er tegenwoordig haast voor elke helm een "Pinlock"-vizier, daarmee maak je van je vizier op een eenvoudige wijze een heus dubbel raam! Gedaan met condens !

En nu komen we aan dé belangrijkste reden van het imménse succes van dit type helm. Je kan het kinstuk opklappen! Dit vergemakkelijkt het op- en afzetten en brildragers kunnen zich niks gemakkelijker wensen. Eindelijk moeten ze hun bril niet meer afzetten om de helm aan te doen. Eindelijk ligt die niet meer onveilig te balanceren op de rand van je zadel, klaar om bij de eerste windstoot te vallen en tegen de grond te kletteren. Vanuit sociaal en praktisch standpunt is het ook veel interessanter omdat je een winkel kunt binnenstappen zonder je helm af te zetten. Gewoon het kinstuk opklappen en de mensen weten wie je bent en kunnen je herkennen als je een overval pleegt. ;-) Vooral bij rotweer, als alles ijskoud en/of doornat is, is het een plezier om die helm niet te moeten afzetten.

Jethelm

Een vooral bij mooi weer populair type helm dat zich erg luchtig laat dragen. Wordt vooral gedragen door bezitters van custom bikes, waarbij de helm assortie moet zijn met de paintjob van de bike.

Bouw

Deze helmen hebben geen kinstuk. Gewoon een "pot" op je kop. Design is hier belangrijker dan al de rest.

Sommige modellen zijn uitgerust met of kunnen uitgerust worden met een vizier of een zonneklep.

De wangstukken lopen iets meer naar voren door dan bij systeemhelmen zodat de onderkaak toch beter beschermd is dan bij een opengeklapte systeem helm.

Voor- en nadelen

Ideaal in de zomer omdat je hoofd lekker in de tocht zit en kan afkoelen door de rijwind. In de winter en de regen echter is het veel te koud omdat je je gezicht niet voldoende kan afschermen.

Er zijn jethelmen met en zonder vizier. Zonder vizier is minder aangenaam omdat de wind de ogen uitdroogt. Je kunt natuurlijk een motorbril opzetten maar daarmee verhinder je niet dat de insecten in je gezicht vliegen. De knal van een bromvlieg op je wang aan 80 km/u kan hard en pijnlijk zijn, dat kunnen we je verzekeren. Vandaar toch maar beter eentje mét vizier.

Deze helm beschermt de minste van de drie types wegens ontbreken van een kinstuk. Bij een valpartij is heel het aangezicht en de onderkaak onbeschermd. Maar het is wel cool natuurlijk.

Crosshelm

Een type helm dat enkel gedragen wordt door mensen die met crossmotorfietsen rijden. Hieronder rekenen we ook de tot supermotards omgebouwde crossmotorfietsen.

Bouw

Eéndelige schaal voorzien van sterk vooruitstekend kinstuk. Hebben een zonneklep maar geen vizier. De crossers dragen een crossbril die voorzien is van een zichzelf afrollende folie zodat modder het zicht niet kan belemmeren.

Voor- en nadelen

De ventilatie van dit soort helmen is geweldig goed, omdat de dragers ervan meestal heel hard aan het crossen en zweten zijn.  Maar bij gebrek aan vizier en door het sterk geprononceerde kinstuk is de helm allesbehalve aangenaam in slecht weer. Deze helm is dan ook niet bedoeld om ingezet te worden bij ritten aan hoge snelheden of van lange duur.

De zonneklep is zéér handig bij laaghangende zon, een reden waarom ook jethelmen daarvan voorzien zijn of kunnen worden. Verder dient de zonneklep eigenlijk vooral om geen modder van je voorganger in je ogen te krijgen...

Ze kosten meestal niet zoveel want "ze zijn toch maar gemaakt om vuil te worden".

Variaties

In de loop der tijden zijn er natuurlijk al inventieve variaties bedacht, die de klassieke ontwerpen dichter bij elkaar brengen.

Zo zijn er systeemhelmen waarvan je het kinstuk zover naar achter kan draaien dat je eigenlijk met een jethelm rondrijdt. ROOF is daarin de bekendste.

En wat denk je van een crosshelm die wat meer wind- en waterdicht is door oa een betere ventilatie en een heus vizier ?!

You are here: Home Uitrusting Uitrusting Helmen Alle Types op een Rijtje