Een helm koop je met verstand van zaken. Anders riskeer je je leven. Dus wil je weten waarop je moet letten. Lees het hier.

Maak je keuze

Ten eerste kies je het type: enduro, jet, systeem of integraalhelm. Hier kan je meer over lezen over de diverse soorten en variaties.

Kies je voor een integraalhelm dan moet je bijkomend rekening houden met het feit dat er een verschil is tussen een sportieve integraalhelm voor een sportieve motorfiets en één voor een toermotorfiets. Op een sportieve motorfiets zit je meer voorovergebogen. Het spreekt vanzelf dat je dan je hoofd meer moet opheffen (=achterover buigen) om in de verte te kunnen kijken. Bij een toermotor is het net omgekeerd. Je zit rechtop en houd je hoofd in een normale kijk-voor-je-positie. Dit verschil in zithouding uit zich in de bouw van de integraalhelm: bij een sporthelm zal de achterkant van de helmschaal hoger zitten (en schuiner zijn) dan bij een toerhelm omdat er veel minder ruimte is tussen je achterhoofd en de bovenkant van je rug. Een toerhelm op een sportmotor zou dus ongemakkelijk knellen in je nek. Bovendien is ook de aërodynamica van de helm anders. Bij een sportmotorfietshelm staat het vizier meer naar achter gekanteld dan bij een toermotor. Dat zie je mooi als je beide types naast elkaar zet. Dan zie je dat het vizier van de sporthelm enkele schuiner staat dan bij de toerhelm. Met een sporthelm op een toermoto zitten is niet erg (misschien krijg je wel meer tocht in je nek) maar met een toerhelm op een sportieve moto zitten lijkt me echt niet comfortabel.

Bij de keuze kan je verder ook natuurlijk bijkomend rekening houden met accesoires en opties zoals een ingebouwde intercom, een al dan niet ingebouwde zonneklep, een extra getint vizier, al dan niet een vzier bij jethelmen, etc etc Deze opties mogen echter geen voorrrang krijgen op de pasvorm !

De Pas-procedure

Dit is een heel belangrijk punt dat door velen verwaarloosd wordt. Meestal omdat ze niet stilstaan bij het belang van een goed passende helm. Meestal ook omdat de verkoper zelf – dit is in het beste geval een garagist met veel verstand van moto’s maar in het slechtste geval een onervaren verkopertje – geen bal weet van helmen. De opmerking "alle helmen zijn gelijk" hebben we al meermaals mogen vernemen uit de mond van meerdere motordealers!

Een helm moet passen zoals een maatpak of gelijk een bivakmuts : strak! Overal moet je de druk voelen van de helmschaal, nergens mag het knellen of spannen. De schaal moet je hoofd omvatten gelijk een eierschaal haar inhoud. Ieders hoofd is verschillend van vorm (en ook van inhoud) en elk helmmerk heeft zijn specifieke pasvormen. Als je je dus niet comfortabel voelt bij het ene merk, neem dan een ander. Aarzel niet om bij een andere winkelier te gaan waar ze meer uitleg of meer/andere merken hebben.

De pas-procedure van naadje tot draadje:

  • Meet je hoofdomtrek met een meetlint. Vraag aan moeder de vrouw waar het ligt (wellicht bij het naaigerij). En vraag haar ook of ze je wil helpen. Leg het meetlint tegen je voorhoofd en draai het rond je hoofd. Achteraan het hoofd heb je een knobbel, enkele centimeters boven het punt waar je hoofd op je hals zit. Daarover moet je het lint leggen. Dan heb je de grootste omtrek. Deze maat is een belangrijke indicatie voor je helmmaat maar zegt niet alles want tussen de verschillende merken kunnen maten nogal verschillen.
  • Zet een helm op en snoer het riempje toe. Bij het toesnoeren moet het riempje vlak onder je kin en vlak voor je keel (of adamsappel) doorlopen zonder in je vel te snijden. Bij bewegingen met het hoofd mag het niet beginnen spannen want dan kies je beter een andere helm.
  • Probeer nu je vinger tussen je voorhoofd en de helm te steken. Dit mag NIET lukken. Als dit lukt is de pasvorm slecht of heb je een te grote maat gekozen.
  • Heb je plaats genoeg voor je kin? Past het riempje onder je kin? Sommige mensen hebben een grote kin, andere hebben nauwelijks een onderkaak waardoor het riempje geen "vat" krijgt op de kin.
  • Beweeg de helm van links naar rechts en van voor naar achter terwijl je je hoofd stil tracht te houden. Je moet voelen dat de helm nauw aansluit en je hoofdhuid moet meebewegen. Is dit niet het geval dan is de helm te groot of de pasvorm slecht.
  • Neem de helm achteraan aan de rand vast – nog steeds met aangespannen kinriempje - en kantel hem naar voor. Probeer of je hem afkrijgt. Heb geen schrik om te trekken en doe je oren maar wat pijn. Het doel van deze oefening is te bepalen of de helm goed vast zit op je hoofd. Bij een ongeval mag de helm namelijk niet van je hoofd vliegen! Dus trek maar een beetje. Het kinriempje moet zich onmiddellijk aanspannen, de helm mag niet losschuiven.
  • Brildragers moet controleren of ze hun bril gemakkelijk kunnen opzetten. Controleer goed of de bril nog op je neus rust of steunt op de wangkussentjes… Hij moet natuurlijk op je neus rusten! Rust hij op de kussentjes, dan zal je bril onder het rijden meedansen met de bewegingen van de helm.
  • Is het vizier gemakkelijk en met één hand te openen? Ook als je winterhandschoenen aan hebt? Kan het op een kiertje staan? Is dit kiertje groot genoeg om condensvorming tegen te gaan en tegelijk klein genoeg om geen verkoudheid te krijgen? Is het een dik vizier? Hoe dikker het is, hoe beter het bestand is tegen doordringende voorwerpen (opspringende stenen bvb.)
  • Is de helm niet te klein? Knelt er wat? Om dit te weten hou je de helm een tiental minuten op. Loop maar wat rond in de winkel, bekijk wat accessoires, maak een praatje met weet-ik-veel-wie, maar hou die pot op je hoofd! Na die tien minuten zal je al een idee hebben of er hier of daar iets begint te knellen. Een knellende helm moet je vermijden want daar krijg je na enkele uurtjes barstende hoofdpijn van!
  • Maak een proefrit met de helm om te horen of er niet teveel lawaai is. Het vizier kan slecht sluiten en piepen. Voelt de helm nog comfortabel als je rijdt? Bij alle snelheden? Sommige helmen worden bij hogere snelheden omhoog gedrukt door de rijwind. Het riempje snijdt dan pijnlijk in je keel. Heb je veel turbulentie? Probeer meerdere merken om uit te zoeken welke helm het stilst is. Hoe stiller, hoe beter voor je oren, hoe minder vermoeiend, hoe langer je geconcentreerd kunt rijden, hoe frisser je ‘s avonds van de motorfiets stapt. Als de winkelier weigert om je te laten rijden met een helm, bedank hem dan vriendelijk en zoek een andere winkelier op. Het is UITERST belangrijk dat je gereden hebt met de helm op.
  • Kan de voering eruit gehaald worden? Dat is handig om ze te wassen. Vooral in de zomer is dat nuttig. Meestal kan dit alleen bij de duurdere modellen. Het alternatief is het dragen van een katoenen of zijden helmmuts. Klinkt ridicuul maar het helpt. Zo vermijd je dat je helm stinkt naar je haar en op lange termijn voorkom je het omgekeerde.
  • Wees voor je partner even kritisch als voor jezelf! Zelf meegemaakt : een vriend koopt voor zichzelf een flashy dure sportieve integraalhelm, lekker modieus en vanzelfsprekend heel veilig. Maar voor zijn vriendin - die notabene geneeskunde studeert! - wil hij een helmpie kopen van ochgot 80 euro !!!! Sorry dat ik het zeg, maar ik heb die jongen toch wel efkes gevraagd of het leven van zijn vriendin echt maar zo weinig waard is...

Maak trouwens niet de fout om te denken dat wanneer één type helm je goed past, dat zijn opvolger ook automatisch goed zal passen ! Zo zat de System IV van BMW mij als gegoten, maar toen ik de System V paste, voelde ik meteen dat die binnenschaal helemaal anders was, waardoor ik op zoek moest naar een andere helm.

 

De aanpasbare pasvorm

Juist omdat iedereen een ander hoofd heeft (gelukkig maar!!) hebben sommige merken wangkussens in diverse maten. Mensen met een mager/dik/rond/vierkant/… gezicht kunnen dan andere kussentjes in de helm laten steken zodat die overal goed aandrukt. Bij Lazer spreekt men van het Morpho-concept. Ook Arai heeft zo’n concept en wellicht nog vele andere producenten. Een helm die overal mooi aansluit is stiller en zit vaster op het hoofd waardoor hij stabieler blijft bij veel wind en hoge snelheden.

Meer leuke info kan je bvb hier vinden : http://www.lazerhelmets.com/innovations/interiors/

Ook Shoei heeft een leuke site: http://www.shoei-helmets.com/Safety_ActiveSafety.aspx

Hier een linkje naar een site waar de helmen gesorteerd zijn volgens de vorm ervan:

http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/motorcycle-helmet-shapes.htm

Ventilatie/Vizieren

Bij de systeem- en integraalhelmen heb je snel en veel last van aandampen. Dit fenomeen doet zich vooral voor bij traag rijden en stil staan in slechte weersomstandigheden. Iedereen kent het en iedereen heeft zijn eigen oplossingen: RainX of wat wasmiddel op de binnenkant van je vizier uitsmeren en het vizier op een kiertje zetten zijn slechts enkele van de mogelijkheden.

De beste remedie bestaat al lang maar ze wordt pas sinds enkele jaren intensief gecommercialiseerd: het dubbele vizier. Jarenlang is UVEX hierin de enige producent geweest. Ze hadden een prachtig systeem waarin - net zoals bij een huis - twee vizieren achter elkaar in eenzelfde frame zaten. Dat systeem was echter zwaar gepatenteerd waardoor de concurrenten noodgedwongen naar een andere oplossing gezocht hebben. Los van alle middeltjes die je op je scherm moet smeren en die slechts heel tijdelijk werken, zijn er nu twee oplossingen die echt voldoen: Fogcity Shield en Pinlock. Het eerste is een folie die je aan de binnenkant van je scherm kleeft (met een luchtspleet ertussen natuurlijk). Goed spul, maar de folie is nogal gevoelig voor vingerafdrukken, de plaatsing moet correct zijn en het reinigen is ook niet evident vanwege de slapte van de folie.

PinLock is echter de meest gekende fabrikant volgens mij. In tegenstelling tot Fog City Shield is dit een hard vizier dat aan de binnenzijde van het origineel vastgeschroefd wordt. Tussen beide zit een siliconen rand die de twee vizieren van elkaar isoleert. Beide kantelen als één geheel op en neer. Dit is een heel goed systeem maar het is niet geheel onderhoudsvrij.

Zo kan het interne vizier na verloop van tijd wat los gaan zitten. Met twee excentrische schroefjes (zijn er standaard bijgeleverd) kan je het dan weer wat aanspannen. De siliconen strook lijdt eveneens heel erg onder het openen en sluiten van het geheel. De kans bestaat dat de afdichting tussen beide vizieren vermindert. Bij slecht sluitende helmen kan bij zware regenbuien regenwater tussen beide vizieren binnen sijpelen! Je krijgt dan het gevoel of je doorheen een aquarium kijkt!!!! Ook kan er condens optreden tussen beide vizieren! In dat geval ben je de pineut want dat condens is met geen mogelijkheid er van tussen te krijgen. Er zijn meerdere helmfabrikante (oa Shoei en BMW) die tegenwoordig standaard helmen leveren voorzien van een Pinlock-vizier. Ooit had BMW trouwens een helm met verwarmd vizier ! Dat was de System II en dateert van de jaren '80 van de vorige eeuw.

Nu heb ik het eigenlijk vooral over goeie vizieren gehad en nauwelijks over ventilatie. Dat heeft een vrij eenvoudige reden : het is niet evident om een helm te maken met een goeie ventilatie. Blijkbaar bestaat er een soort spreidstand tussen enerzijds goeie ventilatie en anderzijds niet ijzig koud in de winter, die de fabrikanten maar niet overbrugd krijgen. Dus ofwel koop je een Arai die in de zomer lekker luchtig is, maar dan riskeer je om in de winter blauw van de kou te worden, ofwel koop je één van een ander merk die dan 9 maand per jaar lekker warm is maar die dan in de heetste zomerdagen eigenlijk te warm zal zijn.

 

Sluitingsmogelijkheden

In de loop der jaren heeft men al vele sluitingen uitgevonden. Aral, Uvex, BMW, Schubert, Lazer en nog zovele andere hebben al de gekste dingen uitgevonden.Opklapbaar naar boven of naar onder, verdraaibaar naar links en/of naar rechts, verschuifbaar naar boven/onder/links/rechts. Elk merk heeft wel eens iets geprobeerd. Tegenwoordig is een kinriem met snelsluitsysteem zoals bij de veiligheidsgordels in auto’s het meest gebruikte en het meest praktische. Maar als we willen muggenziften is dat niet het meest veilige!

Hieronder trouwens een mooi voorbeeld van een sluiting die ze ooit in productie gebracht hebben, de NAVA 8, een erg oude helm die twee zijwaarts scharnierende kinstukken had. Handig systeem en lekker warm aan de kin door de goede omsluiting!

Dan was er ooit ook nog een andere helm waarvan onderaan de kin een hoefijzervormige klep open scharnierde. Welk model dat was heb ik niet meer kunnen achterhalen. Enkel onderstaande tekening heb ik gevonden:

Eén systeem is echter nog steeds onovertroffen qua eenvoud en veiligheid: de dubbele D-sluiting ofte wurgsluiting. Dit zijn twee stalen ringen in D-vorm waardoorheen het riempje gewrongen wordt. Dit systeem blokkeert zichzelf als je het aanspant. Dit is een oersimpel systeem dat de meest onhandige slungel open kan krijgen. Het kan bovendien nooit kapot gaan of blokkeren of afbreken of slijten. Alle racers rijden met zo’n sluiting. Daarom ook dat Arai – een bekend racehelmenmerk – bij al zijn –zeer dure – helmen zo’n spotgoed ogend sluitinkje toepast. Dat is dus niet om geld te sparen!

De vloek van de oren: turbulentie

Jawel. Je weet wat het is? Lucht die heel erg onregelmatig begint te tollen en te wervelen. Als je een slechte helm hebt dan is er veel kans dat die helm turbulentie maakt. De wind zal dan rond de helm beginnen turbuleren en dat maakt heel erg veel lawaai. De ene helm is wat dat betreft beter ontwikkeld dan de andere! Maar turbulentie wordt niet alleen door een helm gemaakt. Of je last hebt van het fenomeen is namelijk ook afhankelijk van het soort motorfiets, je eigen grootte, de aan- of afwezigheid van een windscherm of kuip, het weer (veel of weinig wind), of je nu wind op of wind af rijdt. Heel erg veel factoren dus. Een helm kan op de ene motorfiets muisstil zijn en op de andere een kwelling voor de oren. Hier moet je echt zelf gaan uitzoeken welke het stilst is.

De allerbeste motorfiets om te testen of een helm stil is of niet is een naked bike omdat die geen ruitje hebben dat turbulentie creëert. Let wel op, bij sommige naked bikes staan de teller zo hoog dat die ook turbulentie genereren. Afin, je kan natuurlijk ook altijd gewoon even rechtop gaan staan, dan merk je vanzelf wel het verschil tussen mét turbulentie en zonder.

De mystiek van oordopjes

Tegen die lawaaihinder moet je je beschermen. Niet alleen als je naar de Ardennen op reis gaat maar ook als je 15 km verderop naar de winkel gaat. Je oren zijn heel kwetsbare dingen en die moeten verzorgd worden. In het slechtste geval kunnen je oren zware beschadigingen oplopen. Dan worden cellen in het slakkenhuis van je oor vernietigd wat resulteert in doofheid voor een bepaalde frequentie. Een bijkomend effect is Tinnitus Aureum. Dat is een verschijnsel dat optreedt bij een beschadigd gehoor zoals hiernet omschreven. Het wordt gekenmerkt door een gepiep, geruis, gebrom en/of gerommel in je oren, net alsof je naar een concert van een hardrock band geweest bent. Alleen gaat zulk een "concert"-piep over na enkele uren. Tinnitus aureum heb je meestal voor de rest van je leven. Als je dan ’s nachts in bed ligt, of een boekje leest en de radio staat af, dan kun je je oren horen piepen. Onderschat dit fenomeen niet ! Er zijn mensen die al zelfmoord gepleegd hebben omwille van het geraas in hun hoofd!

Er zijn simpel gesteld twee klasses oordopjes: op maat gemaakte en universele. Op maat gemaakte zijn tamelijk duur (100-200€) maar ze gaan dan ook minstens 5 jaar mee. Na die termijn raadt men aan om ze te vervangen omdat je gehoorgang van vorm verandert in de loop der jaren. De prijs kan nog eens variëren door tijdelijke promoties, bvb. tijdens het Motorsalon in Brussel.

In de universele vind je vele soorten en vormen en evenveel merken. Het ene merk (E.A.R.) verkoopt gele moesjes (cilindervormig), het andere roze moesjes (kegelvormig) en misschien verkopen andere merken zelfs nog andere vormen! Die dopjes moeten vrij snel vervangen worden want ze kunnen maar enkele keren in en uit de oren gehaald worden. Dan zijn ze hun structuur en dempende kwaliteiten kwijt. En ze worden ook gewoon erg vuil van het oorsmeer. Deze dopjes zijn bij apotheker en doe-het-zelf zaken verkrijgbaar tegen democratische prijzen. Bij de kleinhandel is dat duurder, dat kan 5 € zijn voor één paar gele "moeskes" terwijl je dezelfde oordopjes in de veiligheidsgroothandel ook kan hebben aan 12 cent per paar ! Maar dan wel in een doos van 200 paar. Doos te groot? Verdeel ze dan onder je vrienden, zo geniet iedereen van die goedkope dopjes.

Hier en daar kun je witte paddestoelvormige oordopjes (beste merk : Alpine) kopen die ongeveer een jaar meegaan als je ze goed onderhoudt. Deze kosten rond de 30 €. Deze zijn zeer goed, er zitten frequentiespecifieke filtertjes in die je als je wilt kan vervangen door zwaardere filtertjes. Je kan ze ook gemakkelijk reinigen met wat alcohol of Instanet of zo.

Moet ik dus wel nog even nadrukkelijk benadrukken : de wegwerpdopjes dempen ALLE geluid. De op maat gemaakte dopjes en de dopjes van Alpine dempen heel specifieke motorgeluiden (=ruis en windgebulder). Andere geluiden laten ze ongefilterd door zodat gesprekken goed verstaanbaar zijn.

Gedaan

Zo, het was een lang verhaal, maar héél erg belangrijk. Daarom dat ik deze kwestie tot in het kleinste detail heb besproken. Zo hoop ik dat jullie verstandiger te werk gaan bij de aankoop van een helm. Probeer dus niet met alle geweld voor jou en je vrouw exact dezelfde helm  in dezelfde kleur te kopen omdat dat zo mooi staat op de motor, zeker als die ook nog eens dezelfde kleur heeft. Focus u op de pasvorm, niet op de esthetiek. Zoals steeds mag je me altijd contacteren voor je opmerkingen.

You are here: Home Uitrusting Uitrusting Helmen Een Helm Passen en Kopen